טיפול תקופתי לרכב: מתי, עלויות ובאיזה מוסך לבחור?

כל בעל רכב יודע, שכחלק מתחזוקה נכונה של הרכב נדרש לבצע מדי פעם טיפולים תקופתיים. אך אילו סוגים של טיפולים שוטפים ישנם, ומה הם כוללים? מתי בדיוק נדרש לבצע אותם ובאיזה מוסך? ומה העלות שלהם? ניתאי עיני, היזם שמאחורי אוטוריטי, שם את הקלפים על השולחן ועונה לכל השאלות הנוגעות לטיפול תקופתי לרכב.

ניווט מהיר

"הכי כיף בשבילי זה להרים טלפון ללקוחות שלנו בסוף יום הטיפול, ולשמוע איך למרות הספק שהיה להם בתחילת התהליך הם יצאו מופתעים לטובה והצליחו לחסוך, מעין הרגשה של ניצחון על המערכת" (ניתאי עיני, מייסד אוטוריטי)

מהו טיפול תקופתי?

טיפול תקופתי הוא למעשה טיפול מונע לרכב, שבמסגרתו נערכת גם בדיקה כללית למערכות הרכב השונות. הטיפול מבוצע כדי לשמור על תפקודו של הרכב במצב אידיאלי, אמין ובטיחותי, וכדי למנוע נזק עתידי של חלקיו. בבדיקה הכללית של הרכב ישנה שימת דגש על בחינה של חלקים ומערכות הקשורות לבטיחות, זאת במטרה לוודא שניתן להמשיך ולנסוע ברכב בצורה בטיחותית מבלי שיצוצו "הפתעות" ותקלות שונות. בין היתר נבדקות מערכת הבלמים החשובה ביותר, רצועות המנוע והטיימינג, תקינות הנורות, תקינות המצבר, הצמיגים, וכן נבדק האם ישנם ברגים חופשיים, וחוסר בנוזלים ומערכות נוספות.

טיפול תקופתי לרכב במוסך

מה הטיפול לרכב כולל?

טיפול לרכב כולל החלפה של שמנים ונוזלים שונים כדוגמת שמן מנוע, נוזל בלמים, נוזל קירור ונוזל תיבת הילוכים. וכן חלקי חילוף שלהם בלאי סביר כדוגמת מצתים ומסננים שונים - מסנן שמן, אוויר, מזגן, דלק. במסגרת הטיפול מוחלפות לעיתים גם מערכות מורכבות יותר כמו מערכת הטיימינג.

המשותף לכל המרכיבים המוחלפים בטיפול התקופתי הוא שהינם מהותיים ונחוצים לתפקוד תקין ומיטבי של הרכב. הטיפול התקופתי מתבצע במרווחים קבועים של זמן או של מספר ק"מ - הראשון מבניהם, זאת על פי הגדרת יצרן הרכב. כאשר החלקים שנדרש להחליף בכל טיפול מוגדרים גם הם על פי יצרן הרכב, ומפורטים במסמך הנפוץ בשם: "מפרט היצרן/יבואן".

כל יצרן מגדיר גם את היקף הטיפול התקופתי הנדרש, אשר עשוי לנוע בין טיפול קטן לטיפול גדול. כאשר הכינויים הללו הם למעשה כינויים שהפכו לשמות גנריים לטיפולים אשר כוללים החלפה של מעט או יותר חלקים.

  1. טיפול קטן - טיפול בו מחליפים את שמן המנוע ומסננים שונים ובהם: שמן, אוויר, מזגן.
  2. טיפול בינוני - טיפול בו מעבר לחלקי החילוף המוחלפים בטיפול קטן, יוחלפו גם חלקים ונוזלים בהם תדירות ההחלפה היא נמוכה יותר ואשר לרוב הם גם יותר יקרים. בין החלקים הללו ניתן למנות למשל את המצתים, נוזל קירור, ונוזל בלם. עלות טיפול בינוני הינה בדרך כלל עד 900 ש"ח.
  3. טיפול גדול - טיפול בו מוחלפים בנוסף לחלקי החילוף בטיפול הקטן והבינוני גם חלקים שהחלפתם מורכבת יותר או שהינם חלקים יקרים באופן יחסי. כמו למשל מערכת טיימינג (תזמון) או מצתים חדשניים ויקרים יותר הנקראים מצתי אירידיום/פלטיניום. עלותו הממוצעת של טיפול גדול לרוב הינה מעל 900 ש"ח.

החלפת חלקי החילוף והנוזלים בכל טיפול צריכה להתבצע בכפוף למפרט היצרן/יבואן, כשבכל טיפול המפרט משתנה אך גם זהה בחלקים מסוימים. כך למשל שמן המנוע ומסנן השמן מוחלפים בכל טיפול.

פירוט של החלקים\מרכיבים אותם בודקים ומחליפים

בהמשך לכך, להלן פירוט של המרכיבים העיקריים, אותם נדרש להחליף לפי מפרט היבואן ו/או להחליף במידת הצורך לאחר בדיקה, במסגרת הטיפול התקופתי לרכב:

שמן מנוע

מוחלף בכל טיפול שכן זהו ה"דם" הזורם בלב ובעורקי המנוע, אשר אחראי על סיכוך חלקי המנוע. חובה ששמן המנוע המוחלף יהיה בהתאם להגדרת יצרן הרכב, בצמיגות ובתקן המדויקים וממותג מוכר ונפוץ, שכן שמן מנוע איכותי ומדויק ישמור על מכלולי המנוע ויאריך את חייו. ישנם שלושה סוגי שמן מנוע : מינרלי, חצי סינתטי וסינתטי מלא, כאשר האחרון הוא האיכותי ביותר.

* יש צורך להחליפו כל שנה גם ברכבים שנוסעים מעט, שכן השמן מתחמצן וסופח פיח. שמן המנוע לרכב נבחר על ידי יצרן הרכב ובאוטוריטי אנחנו מקפידים להיצמד אך ורק להוראת היצרן המדויקת בלבד.

מסנן שמן

אחראי על ניקוי וסינון שמן המנוע, כמו הכבד באיברי הגוף. לכל רכב מסנן ספציפי המיועד לעמוד בלחצים שונים, ולכן חובה להשתמש ברכיב איכותי, מדויק ומתאים בלבד. אנחנו באוטוריטי מספקים מסנני שמן מקוריים בלבד.

מסנן אוויר

עיקר תפקידו הוא לסנן את האוויר שנכנס אל המנוע, מכל פיח או לכלוך כלשהו. עליו להיות איכותי ומותאם במדויק לרכב.

מסנן מזגן

מסנן שדרכו עובר האוויר ממערכת המיזוג אל תוך הרכב. מסנן זה מותקן ברוב הרכבים, ומיקומו במרבית המקרים הוא באזור של מזוודת הנוסע.

מסנן דלק

תפקידו לסנן את הדלק, ובנוסף לכך לוודא שנכנסת כמות מדויקת של דלק למערכת. מסנן לא תקין עלול לא לבצע את הפעולות הללו כשורה, ולכן ישנה חשיבות רבה בהתקנה של מסנן ייעודי ותקני.

מצתים

נקראים גם פלאגים, והינם חלק אינטגרלי ממערכת ההנעה של הרכב, תפקידם להצית את הדלק לצורך התנעת המנוע.

נוזל קירור

תפקידו העיקרי הוא לוודא שהמנוע פועל בטמפרטורה אידאלית, כלומר בראש ובראשונה שהמנוע לא יתחמם. יחד עם זאת הוא גם מונע קיפאון (פחות רלוונטי לארצנו) וכן מונע היווצרות קורוזיה וחלודה במערכות הרכב השונות.

נוזל בלמים

הנוזל האחראי לפעולת הלחיצה של הבלמים (ברקסים) לצורך עצירת הרכב. נוזל הבלם דואג "לתרגם" את לחיצת הרגל על דוושת הבלם ברכב ללחיצת הרפידות על צלחות הבלם, ובכך תורם באופן משמעותי לפעולה של עצירת הרכב. בזמן בלימת הרכב נוצר חום רב, ונוזל בלם איכותי ומדויק לרכב יספק וודאות לגבי טמפרטורה אופטימלית, כלומר יהיה בעל נקודת רתיחה גבוהה.

צלחות בלם

צורתן היא של מעין משטח עגול הנמצא מאחורי ובמקביל לגלגל הרכב. על הצלחות לוחצות רפידות בלם משני הצדדים בעת בלימת הרכב.

* ההחלפה של רפידות הבלם הינה נפוצה מאוד, ובעת ביצוע ההחלפה נהוג גם לחרוט את צלחות הבלם, או להחליף אותן במידה ולא ניתן לבצע חריטה, זאת על מנת לוודא שישנה התאמה מלאה בין הרפידות החדשות לצלחות הבלם. על כל צלחת יש מד מדויק שמראה על תקינותה וכך מחליטים אם לחרוט את הצלחת או להחליפה.

רפידות בלם

תפקידן לבלום את הרכב. שתי רפידות בלם נמצאות מאחורי כל גלגל ברכב, כאשר בעת לחיצה על דוושת הבלם, הרפידות הללו לוחצות על צלחות הבלם משני צידן עד לבלימה או עד לעצירה מוחלטת של הרכב.

* מערכת הבלם הקדמית אחראית על כ-70% מפעולת בלימת הרכב. תמיד רצוי להקפיד על התקנה של רפידות בלם איכותיות, על מנת שיהיו בעלות אורך חיים ארוך יותר, וכדי שיתפקדו בצורה מיטבית אשר משפיעה גם על קיצור מרחק הבלימה בזמן עצירה.

טווחי מחירים לטיפולים

לאחר הפירוט של החלפים והמרכיבים העיקריים אותם נדרש להחליף בדרך כלל בטיפולים השוטפים לרכב, נשאלת השאלה - כמה בעצם עולה טיפול 10,000 לרכב, ולפי מה נקבע המחיר? להלן סיכום של ממוצע העלויות:

טיפול קטן

350-500 ש"ח

טיפול בינוני

501-900 ש"ח

טיפול גדול

901-3000 ש"ח

עלות הטיפול נקבעת לפי חישוב שעות העבודה הנחוצות בתוספת מחיר חלקי החילוף והנוזלים הנחוצים להחלפה ובתוספת מע"מ כחוק.

המחירים לצרכן של חלקי החילוף והנוזלים נקבעים מראש על ידי היבואן, ותעריף שעת עבודה בכל מוסך צריך להיות מוגדר, בולט וידוע מראש גם הוא, זאת על פי חוק. חישוב משך זמן העבודה לפעולות קבועות מוגדר לפי יצרני הרכב ועל פיו מוסכים אמורים לעבוד. את מחיר שעת העבודה קובע כל מוסך באופן עצמאי, כאשר מחיר שעת עבודה ממוצעת הוא כ 150-220 ₪ במוסך מורשה כללי וכ 220-350 ₪ במוסך מורשה מטעם היבואן, בתוספת מע"מ כחוק.

דוגמאות למחירי טיפולים עבור רכבים פופולאריים

רכבים קוריאניים קיה פיקנטו טיפול קטן 370 ש״ח טיפול בינוני 515 ש״ח טיפול גדול 837 ש״ח
יונדאי i30 טיפול קטן 450 ש״ח טיפול בינוני 560-620 ש״ח טיפול גדול 735-826 ש״ח
רכבים יפניים מאזדה 3 טיפול קטן 375 ש״ח טיפול בינוני 525 ש״ח טיפול גדול 700 ש״ח
טויוטה קורולה טיפול קטן 405 ש״ח טיפול בינוני 585 ש״ח טיפול גדול 970 ש״ח
סוזוקי סוויפט טיפול קטן 380 ש״ח טיפול בינוני 620 ש״ח טיפול גדול 795 ש״ח
רכבים אירופאיים פיג׳ו 208 1.2 טיפול קטן 480 ש״ח טיפול בינוני 530-570 ש״ח טיפול גדול 980 ש״ח
פיאט 500 1.2 טיפול קטן - טיפול בינוני 620 ש״ח טיפול גדול 780 ש״ח
* הסכומים עשויים להשתנות בהתאם להגדרות הדגם

מה הקשר בין טיפול תקופתי לאחריות על הרכב?

את הטיפולים כל בעל רכב מחויב לבצע, לא רק מתוך דאגה לבטיחותו ולתפקוד מיטבי של הרכב, אלא גם כיוון שיש קשר בין ביצוע הטיפולים לתוקף האחריות של היבואן (במהלך תקופת האחריות).

תקופת האחריות על הרכב, הינה התקופה שבה יבואן הרכב מתחייב לספק אחריות על מערכות שונות ברכב לתקופות זמן משתנות. כאשר האחריות הבסיסית והנפוצה בשוק היא אחריות למשך 3 שנים או 100,000 ק"מ מיום מסירת הרכב.

בתקופה זו מתנה היבואן את האחריות שלו על הרכב בביצוע טיפולים תקופתיים כנדרש, כלומר ביצוע הטיפולים במועד הנכון ועמידה בתנאים הבאים:

  • ביצוע העבודה במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה - לא חובה שיהיה מוסך היבואן!
  • ביצוע עבודה לפי מפרט היבואן לרכב - כלומר שבכל טיפול יוחלפו בדיוק החלקים הנדרשים לפי החלטת היבואן.
  • שימוש בחלקים העומדים בתקנים ובדרישות השונות של היצרן/יבואן, ושהינם מותאמים במדויק ובאופן ספציפי לכל רכב בנפרד.

ניתן לסכם שביצוע הטיפולים כנדרש ובמועד הנכון, בכל מוסך מורשה – וכאמור, לאו דווקא במוסך היבואן, ישמור על האחריות ועל בעל הרכב מתשלומים מיותרים מהם ניתן להימנע בקלות.

* כל בעל רכב יכול לבחור באיזה מוסך לבצע את הטיפול, ניתן להמשיך לקרוא בחוק ההגבלים העסקיים בנוגע לחופש התחרות בענף הרכב. "למען הסר ספק, היבואן אינו רשאי לשלול את האחריות הכוללת לרכב אם בעליו בחר לבצע את הטיפולים התקופתיים במוסך מורשה - שאינו מוסך שירות מטעם היבואן. " (ציטוט מתוך החוק)

אחריות יבואן לטיפול תקופתי

מהי רצועת טיימינג (תזמון)?

רצועת הטיימינג הינה רצועת גומי האחראית לתזמון הבוכנות והשסתומים בראש המנוע. בפעולתה היא מסובבת חלקים שונים במנוע, למשל: משאבת מים, גלי זיזים וגלגלות שונות, ואחראית לתזמון בין החלקים הפנימיים השונים ולפעולה מדויקת של המנוע. החלפת רצועת הטיימינג מתבצעת בממוצע כל 5-6 שנים ו/או כל 90-120 אלף ק"מ. רצועת הטיימינג מגיעה כחלק מערכה, וכשמחליפים אותה לרוב מוחלפות גם גלגלות שונות ומותח לרצועה. החלפת הרצועה במנוע כרוכה בעבודה לא מעטה במוסך, ומתוך כך גם נובעת העלות היקרה יחסית של החלפה זו.

יחד עם זאת ישנה חשיבות להקפדה על ביצוע החלפה זו כיוון שקריעה של רצועת הטיימינג, תוביל לחוסר תזמון בין בוכנות והשסתומים בראש המנוע ולנזק רב שעלול להוביל עד להחלפת המנוע. לכן החלפה יזומה של מערכת הטיימינג בזמן המומלץ לכך, היא חשובה מאוד.

בהקשר זה יש לציין שבשנים האחרונות יש מעבר של יצרניות הרכב לשימוש בשרשרת טיימינג מברזל במקום ברצועת גומי, ברכבים כאלה לרוב לא נדרשת החלפה יזומה של השרשרת ומערכת הטיימינג אלא בדיקתה בזמנים המוגדרים מראש והחלפתה בהתאם לצורך.

האם יש הבדל בעלויות הטיפולים התקופתיים בין יצרני הרכב?

העלויות שצוינו קודם הינן כאמור עלויות ממוצעות, שכן קיימים פערים והבדלים בעלויות הטיפולים התקופתיים בין יצרניות הרכב השונות, אשר נובעים בין היתר ממדיניות יבואן הרכב ו/או החלפים בתמחור של חלקי החילוף, ובתמחור שעת העבודה של כל מוסך בנפרד. כמו כן יש הבדל במחירים בין חלק מקורי, חלק תואם מקורי (OEM) וחלק תחליפי.

להלן מספר "כללים" ונורמות שונות בנושא, בשוק הישראלי:

  • שעת עבודה במוסך מורשה כללי תהיה זולה יותר משעת עבודה במוסך מורשה מטעם היבואן.
  • ככל שמתקרבים למרכז הארץ שעת עבודה במוסך תהיה יקרה יותר.
  • חלקי חילוף לרכבים פופולריים, למשל קיה פיקנטו, יהיו זולים יותר מאשר חלקי חילוף של רכבים נדירים יותר, למשל פורד אדג'. ההבדל נובע מהתחרות של השחקנים בשוק על כמות גדולה יותר של מכירות.
  • חלקי חילוף לרכבים יפניים וקוריאנים יהיו זולים יותר מאשר חלקי חילוף לרכבים אירופאים.
  • לרוב, חלקי חילוף מקוריים יהיו יקרים לפחות פי 2 ממחירי חלקים תואמי מקור (OEM) או תחליפיים.
    * חשוב להדגיש שחלק OEM הוא חלק המיוצר עבור יצרן הרכב ע"י יצרן חלקי חילוף להם הסכם לשיתוף פעולה, ואיכות החלק זהה ב-100% לחלק המקורי.
  • השליטה במחיר חלקי החילוף המקוריים נקבע על ידי יבואן הרכב, שהוא המייבא הבלעדי של חלקים אלה באופן גורף. לצד זאת, ישנם חלקים מקוריים המיובאים ביבוא מקביל עבורם המחיר יכול להשתנות ולרוב יהיה אטרקטיבי יותר.

"אנחנו באמת מאמינים שבעזרת חשיפת המידע הנסתר בענף תחזוקת הרכב ובמספר צעדים פשוטים אפשר לשנות את התעשייה הזו שסובלת ממוניטין כל כך שלילי, בצורה שתשפיע כמעט על כל בעל רכב" (ניתאי עיני, מייסד אוטוריטי)

לסיכום...

לסיכום, הקפדה על ביצוע טיפולים שוטפים לרכב בזמן הנכון לפי המלצת היצרן/יבואן תוך שימוש בחלקי חילוף איכותיים ומדוייקים הינה חיונית לטובת תפקודו התקין של הרכב, מניעת נזק עתידי במערכות הרכב שונות ובטיחות הנוסעים והרכב. לאורך המאמר השתדלנו לשפוך אור על נושא הטיפול השוטף לרכב. פורטו הרכיבים והחלקים העיקריים אשר נדרשים להחלפה במסגרת הטיפול השוטף, וצוין מה כולל הטיפול, היכן ניתן לבצע את הטיפולים התקופתיים, ואף צוינו העלויות הממוצעות של הטיפולים.

נוכחנו לדעת כי מחירי החלפים והטיפולים נקבעים בעיקר על ידי יבואני הרכב השולטים ב-65% מהשוק, ולצד זאת נוכחנו לדעת שיש אלטרנטיבות מצוינות אשר מציעות חיסכון ניכר בעלויות הטיפולים השוטפים לרכב ללא פגיעה באיכות ובטיחות הטיפול. בין היתר באמצעות שימוש בתחליפי OEM (תואמי מקור), פנייה אל מוסכים מורשים כלליים וגופים אשר מציעים שירות בטוח, נוח ויעיל כמו אוטוריטי.

למה לעשות טיפול תקופתי לרכב עם אוטוריטי?

ענף הרכב הוא ענף הנשלט ע"י גופים חזקים מאוד (יבואני הרכב), כל זאת בחסות המדינה. זהו ענף הסובל מריכוזיות גבוהה מאוד, פערי ידע ומידע עצומים וחוסר שקיפות, ענף שמאחורי הקלעים מתקיימת בו תחרות עצומה - שלא מגיעה אל כיסו של הצרכן הפרטי.

במהלך השנים משבר אמון חריף בין הציבור לתעשיית הרכב והמוסכים, בעלי רכבים נכנסים ויוצאים מהמוסך בהרגשה של חוסר וודאות ותחושה שעבדו עליהם, גם כשזה לא בהכרח נכון. פשוט אין לנו את הכלים להבין את התחום הזה.

אנחנו מאמינים שהגיע הזמן לשינוי ומאמינים שאנחנו יכולים להוביל את השינוי הזה, להוביל לעידן חדש בשוק תחזוקת הרכב - בו המידע חשוף ושקוף לכל אדם באשר הוא, עידן בו אפשר להיכנס ולצאת מהמוסך בהרגשת ביטחון וודאות, בראש שקט, ולחסוך הרבה מאוד כסף מול מה שהורגלנו לשלם (עד 50%!).

מה אנחנו עושים תכלס? מאפשרים לכם להגיע למוסך כשהכל ידוע וסגור מראש, כשיש לכם ליווי ושליטה על התהליך. אנחנו:

  1. חושפים ומעניקים לכלל הציבור ידע ומידע על דרכי הטיפול ברכבם, דבר הלא קיים היום בישראל באופן גורף ואחיד - זאת לביטול חוסר השקיפות בענף.
  2. בונים חבילות טיפול אופטימליות וספציפיות לכל רכב ולכל טיפול, מבחינת איכות, בטיחות ומחיר.
  3. משתפים פעולה עם מוסכים מורשים בלבד (מורשי משרד התחבורה, לא מוסכי היבואן) אותם בדקנו על מגוון פרמטרים.
  4. מאפשרים להזמין תור לטיפול אונליין ובלי כאבי ראש.

לקוחותינו מגיעים למוסך כשהכל ידוע וסגור מראש, כשערכת טיפול על שמם נמצאת במוסך מראש והחבר'ה במוסך מצפים להגעתם במועד שקבעו מראש, כשיש להם לאן לפנות (אלינו!) בכל שאלה או אי וודאות במהלך הביקור במוסך ובסוף הטיפול מדרגים את התהליך בצורה אובייקטיבית.

הצג מחיר לטיפול תקופתי

אל תזרוק יותר כסף לפח. חבל.

קבל פירוט מלא ושקוף על תהליך הטיפול, מרכיבים ועלויות